Als u patiënt bent in ons ziekenhuis, is het handig om bij een verhuizing uw nieuwe adres aan ons door te geven. Dit kan via dit formulier.
Op MijnZMC kunt u niet uw nieuwe adres doorgeven. U kunt hier wel uw mobiele telefoonnummer, e-mailadres en gegevens van uw huisarts en apotheek nakijken en eventueel zelf aanpassen.
De antwoorden op de algemene vragen over MijnZMC vindt u hier.
In het ZMC vinden wij het belangrijk dat onze zorg voor iedereen goed bereikbaar is. Maar veel mensen hebben moeite met de Nederlandse taal of vinden het lastig de weg te vinden in de digitale (zorg)wereld.
Wij zijn een samenwerking aangegaan met het Informatiepunt van De Bieb. Vanuit zes locaties in de Zaanstreek staan de collega's van De Bieb klaar om mensen gratis hulp te bieden. Bijvoorbeeld met het aanmaken van een DigiD, het installeren van een app, het lezen van een brief of het invullen van een vragenlijst.
U kunt maandag tot en met vrijdag tussen 09:00 en 15:00 uur bellen of appen op nummer 075 6172252
Wilt u meer informatie? Klik dan hier
Cursus 'Digivitaler'
De Bieb van de Zaanstreek biedt de gratis cursus 'Digivitaler' aan. De cursus bestaat uit vier lessen van 2 uur. Tijdens de vier lessen ligt de nadruk op:
De cursus 'Digivitaler' staat in 2024 ingepland op:
Wilt u meer informatie of aangeven dat u graag mee wilt doen? Klik dan hier
U kunt tot 24 uur van tevoren uw afspraak kosteloos afzeggen; anders brengen we 40 euro in rekening, tenzij u een geldige reden heeft (door uw behandelaar te beoordelen). Zo kan een andere patiënt op dat tijdstip een afspraak krijgen.
Voor afspraken op maandag kunt u uiterlijk vrijdag bellen.
U kunt hiervoor ons Klantcontactcentrum bellen op nummer 075 650 1200. Het Klantcontactcentrum is bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 08.00 uur tot 16.30 uur.
Heeft u meerdere afspraken? Bijvoorbeeld eerst een onderzoek en een week later een afspraak bij de arts om de uitslag te bespreken? Vergeet dan niet beide afspraken af te zeggen als u niet op het onderzoek kunt komen.
Op feestdagen gelden er gewijzigde openingstijden in ons ziekenhuis. Op deze dagen is ons Klantcontactcentrum gesloten. Dit geldt ook voor onze poliklinieken, de röntgenafdeling en het laboratorium.
Dit betekent dat u op deze dagen geen bloed kunt laten prikken en geen röntgenfoto’s kunt laten maken. Dit geldt ook voor onze locatie in Assendelft.
Onze Spoedeisende Hulp is zoals altijd 24 uur per dag geopend.
De bezoekuren tijdens feestdagen zijn volgens het weekendrooster.
In 2024 geldt dit voor onderstaande data:
Nieuwjaar: maandag 1 januari 2024
Pasen: zondag 31 maart & maandag 1 april 2024
Koningsdag: zaterdag 27 april 2024
Bevrijdingsdag: zondag 5 mei 2024
Hemelvaartsdag: donderdag 9 mei 2024
Pinksteren: zondag 19 en maandag 20 mei 2024
Kerst: woensdag 25 & donderdag 26 december 2024
Nieuwjaarsdag: woensdag 1 januari 2025
Het is belangrijk dat u begrijpt wat er tegen u gezegd wordt en dat medewerkers weten wat u wilt zeggen. Heeft u moeite met de Nederlandse taal?
Dan raden wij u aan om iemand (geen kind jonger dan 18 jaar) mee te nemen om te tolken. Dit kan alleen als diegene het Nederlands goed beheerst en u zich vertrouwd genoeg voelt om persoonlijke zaken met deze persoon te bespreken.
Komt u alleen naar de afspraak? Geef dan zo snel mogelijk aan ons door dat u een tolk nodig heeft. Wij regelen dan een tolk voor u via de tolkentelefoon.
Bel met ons klantcontactcentrum op nummer 075 650 1200.
Als u dit op de dag zelf pas aangeeft dan kan het zijn dat er geen tolk beschikbaar is. Laat het ons dus zo snel mogelijk weten.
Uw specialist, huisarts of andere behandelaar heeft u gevraagd bloed af te laten nemen.
U kunt hiervoor, zonder afspraak, terecht bij de poli Bloedafname. De poli bevindt zich op de begane grond (Noord 0.3).
De poli Bloedafname is onderdeel van Diagnost-IQ. Dat is een modern en geavanceerd Klinisch Chemisch Laboratorium (KCL), waar analisten onderzoeken doen in bloed, urine en andere lichaamsvochten die uw huisarts, verloskundige, trombosedienst of specialist heeft aangevraagd.
U hoeft geen afspraak te maken om bloed te laten prikken of materiaal in te leveren. U moet zich wel aanmelden met een dagticket.
Heeft u al een dagticket omdat u ook een andere afspraak heeft in het ziekenhuis? Dan kunt u zich met ditzelfde dagticket aanmelden bij de aanmeldzuil van het lab.
Heeft u geen andere afspraak? Dan meldt u zich eerst met een geldig identiteitsbewijs bij de ontvangstzuil in de centrale hal. Kiest u voor de optie ‘bloedafname’. U moet deze optie ook kiezen als u iets moet inleveren.
U krijgt dan een dagticket met een routenummer en een oproepnummer. U kunt zich dan met dit dagticket aanmelden bij de aanmeldzuil van het lab.
U kunt ook bloed laten afnemen op de polikliniek Saendelft in Assendelft. Dit kan van maandag t/m vrijdag van 8.15 tot 10.30 uur.
Bent u zenuwachtig? U mag gerust iemand meenemen. Geef ook aan als u al eens bent flauwgevallen terwijl er bloed bij u werd afgenomen. Dan kunnen we daar rekening mee houden.
Het Zaans Medisch Centrum maakt gebruik van BeterDichtbij. Een app waarmee u direct contact heeft met uw eigen arts of andere zorgverlener.
Als u ons ziekenhuis binnenkomt, staan in de centrale hal een aantal ontvangstzuilen. Hier kunt u zich registreren met uw paspoort, id-kaart of rijbewijs. Onze vrijwilligers kunnen u hierbij helpen. U krijgt een dagticket. Op dit ticket staat waar u die dag een afspraak heeft en waar de polikliniek zich bevindt. Bewaar het ticket daarom goed.
Komt u voor de eerste keer in ons ziekenhuis? Dan meldt u zich bij de informatiebalie in de centrale hal. De medewerkers van de informatiebalie maken uw inschrijving dan compleet en printen uw dagticket uit.
Als u uw dagticket heeft, scant u deze bij de aanmeldzuil die bij de ingang van de polikliniek staat. Uw hulpverlener weet dan dat u in de wachtkamer bent en dat u kunt worden opgeroepen voor de afspraak.
Op uw dagticket staat een nummer. Dit nummer verschijnt op het oproepscherm als u aan de beurt bent. Achter uw nummer staat in welke spreekkamer u moet zijn.
U kunt tot 24 uur van tevoren uw afspraak kosteloos afzeggen of verzetten; anders brengen we 40 euro in rekening, tenzij u een geldige reden heeft (door uw behandelaar te beoordelen). Zo kan een andere patiënt op dat tijdstip een afspraak krijgen.
U kunt hiervoor ons Klantcontactcentrum bellen op nummer 075 650 1200. Het Klantcontactcentrum is bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 08.00 uur tot 16.30 uur.
Voor afspraken op maandag kunt u uiterlijk vrijdag bellen.
Om een afspraak te maken, heeft u altijd een verwijzing nodig van bijvoorbeeld uw huisarts om ziektekosten te kunnen declareren bij uw zorgverzekeraar. Bezoekt u een specialist in het ziekenhuis zonder verwijzing, dan krijgt u geen vergoeding van de zorgverzekeraar en krijgt u achteraf de rekening thuis gestuurd.
De huisarts stuurt de verwijzing digitaal door naar het ziekenhuis. Een medewerker van ons Klantcontactcentrum plant de afspraak voor u in. U wordt hierover gebeld of u ontvangt de afspraak per post of mail. U hoeft niet zelf te bellen.
Voor het maken van een vervolgafspraak of het verzetten van een afspraak kunt u van maandag tot en met vrijdag bellen met ons Klantcontactcentrum van 08.00 tot 16.30 uur op nummer 075 650 1200.
U kunt tot 24 uur van tevoren uw afspraak kosteloos afzeggen; anders brengen we 40 euro in rekening, tenzij u een geldige reden heeft (door uw behandelaar te beoordelen). Zo kan een andere patiënt op dat tijdstip een afspraak krijgen. U kunt ons Klantcontactcentrum bellen op bovenstaand nummer.
Voor afspraken op maandag kunt u uiterlijk vrijdag bellen.
Bent u gebeld door het nummer 075 650 2910? Dan heeft u een telefoontje gemist vanuit het Zaans Medisch Centrum. Het is bij ons niet bekend door wie u gebeld bent. Wacht daarom af tot u opnieuw gebeld wordt. U hoeft niet terug te bellen. Dit is een algemeen nummer dat wordt doorverbonden met een bandje.
Als u uw afspraak vergeten bent, kunt u het beste contact opnemen met ons Klantcontactcentrum op nummer 075 650 1200. Het Klantcontactcentrum is bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 08.00 uur tot 16.30 uur.
Houdt u er rekening mee dat wij u 40 euro in rekening brengen als u uw afspraak vergeten bent.
U kunt hier het laatste nieuws lezen over de werkzaamheden op de wegen rondom Zaandam
De parkeergarage wordt niet beheerd door het ziekenhuis maar door Interparking. Voor meer informatie over de tarieven verwijzen wij u naar de website van Interparking.
U kunt alleen met pin betalen
De parkeerautomaten bevinden zich in de parkeergarage. Ze staan aan beide kanten, alleen op de begane grond.
U kunt alleen met pin betalen.
Het terrein aan de achterzijde van het ziekenhuis (aan de kant van de Zorgboulevard) is een voetgangersgebied. Om gevaarlijke situaties te voorkomen wordt de toegang voor auto’s versperd door middel van een verzinkbare paal. Op werkdagen, tussen 08.00 uur en 18.00 uur, geldt dit ook voor taxi’s.
Heeft u hulp nodig om van de parkeergarage/taxistandplaats naar het ziekenhuis te komen? Dan kunt u bellen met patiëntenvervoer via telefoonnummer 075 650 27 95. Dit kan op werkdagen tussen 8.00 – 17.50 uur. Een vrijwilliger van patiëntenvervoer komt u (of uw naaste) dan ophalen met een rolstoel om u naar het ziekenhuis te brengen. Eventueel kan uw begeleider dan ondertussen de auto parkeren.
Wilt u ook weer teruggebracht worden naar uw auto? Vraag dan een medewerker op de afdeling of polikliniek om patiëntenvervoer voor u te regelen.
Let wel: Patiëntenvervoer brengt en haalt alleen patiënten die zich bevinden op het ziekenhuisterrein (de taxistandplaats aan de voorkant van het ziekenhuis of vanuit de parkeergarage). Verder is het goed te weten dat de vrijwilligers van patiëntenvervoer niet bevoegd zijn om iemand in of uit de auto te tillen. U moet dus zelf de auto uit kunnen komen.
De hulpdiensten mogen in geval van een calamiteit het terrein oprijden. Daarnaast is het buiten de openingstijden van de afdeling Patiëntenvervoer uitsluitend voor bestuurders van taxi’s toegestaan om met de auto het terrein op te rijden. Dit is op werkdagen tussen 18.00 en 08.00 uur en op weekenddagen gedurende de hele dag.
De taxibedrijven zijn op de hoogte gebracht van deze procedure.
Het algemene telefoonnummer van het ZMC is 075 650 2911.
Andere telefoonnummers vindt u hier
Bezoekadres
Koningin Julianaplein 58, 1502 DV Zaandam
Postadres
Postbus 210, 1500 EE Zaandam
Wilt u een kaart of brief naar een patiënt sturen?
Zaans Medisch Centrum,
naam patiënt, afdeling & kamernummer (indien bekend),
Postbus 210, 1500 EE Zaandam
Een pakket moet altijd naar ons externe magazijn
Zaans Medisch Centrum Magazijn,
T.a.v. Afdeling…… Naam …..
Roode Wildemanweg 47a, 1521 PZ, Wormerveer
U kunt parkeren in de parkeergarage naast het ziekenhuis. De ingang bevindt zich aan het Koningin Julianaplein, naast de ingang van de parkeergarage van de AH XL.
Als u parkeert op het parkeerterrein van de McDonald's aan de voorzijde van het ziekenhuis loopt u het risico weggesleept te worden.
Heeft u hulp nodig om van de parkeergarage/taxistandplaats naar het ziekenhuis te komen?
Dan kunt u bellen met patiëntenvervoer via telefoonnummer 075 650 27 95. Dit kan op werkdagen tussen 8.00 – 17.50 uur.
Een vrijwilliger van patiëntenvervoer komt u (of uw naaste) dan ophalen met een rolstoel om u naar het ziekenhuis te brengen. Eventueel kan uw begeleider dan ondertussen de auto parkeren.
Wilt u ook weer teruggebracht worden naar uw auto? Vraag dan een medewerker op de afdeling of polikliniek om patiëntenvervoer voor u te regelen.
Let wel:
Patiëntenvervoer brengt en haalt alleen patiënten die zich bevinden op het ziekenhuisterrein (de taxistandplaats aan de voorkant van het ziekenhuis of vanuit de parkeergarage).
Verder is het goed te weten dat de vrijwilligers van patiëntenvervoer niet bevoegd zijn om iemand in of uit de auto te tillen. U moet dus zelf de auto uit kunnen komen.
Er is een haal- en brengzone (kiss & ride) in de parkeergarage. U kunt het eerste half uur gratis naar binnen. U kunt uitrijden zonder gebruik te maken van de parkeerautomaat.
Het is helaas niet mogelijk om met een voertuig hoger dan 2.10 m te parkeren in de parkeergarage.
Bezoekers die in het bezit zijn van een invalidenkaart en een voertuig hoger dan 2.10 m kunnen gratis parkeren nabij de ingang van de parkeergarage (zie rode pijl).
In de parkeergarage zijn voldoende invalideparkeerplaatsen aanwezig. Deze bevinden zich in het buitengedeelte van de parkeergarage en op elke verdieping. Er zijn daar ook rolstoelen. Ook als u een invalidekaart heeft, moet u het geldende parkeertarief van Interparking betalen.
Het is helaas niet mogelijk om met een voertuig hoger dan 2.10 m te parkeren in de parkeergarage.
Bezoekers die in het bezit zijn van een invalidenkaart en een voertuig hoger dan 2.10 m kunnen gratis parkeren nabij de ingang van de parkeergarage (zie rode pijl).
Bij alle entrees staan fietsenbeugels voor de stalling van fietsen en scooters van patiënten en bezoekers. Deze stallingen zijn niet overdekt.
De Zaanapotheek in de Zorgboulevard is 24 uur per dag geopend.
Voor meer informatie, klik hier
Wij willen graag een ziekenhuis zijn waar iedereen zich prettig voelt. Daarom gelden voor iedereen in ons huis de volgende regels:
Bovenstaande huisregels zijn niet vrijblijvend.
U kunt een mail sturen naar klachtenfunctionaris@zaansmc.nl of dit formulier invullen.
Samen zorgen we voor een veilige, respectvolle omgeving voor u en onze medewerkers.
Onze huisregels zijn niet vrijblijvend.
U mag uw telefoon of tablet bijna overal in ons ziekenhuis gebruiken. Waar het niet mag, staat het aangegeven. Voorkom geluidsoverlast en zoek een rustig plekje op.
Houdt u wel rekening met onderstaande punten:
U mag uw telefoon of tablet bijna overal in ons ziekenhuis gebruiken. Waar het niet mag, staat het aangegeven. Voorkom wel geluidsoverlast en zoek een rustig plekje op.
Het ZMC is een rookvrije omgeving is. Er mag dus niet gerookt worden in het gebouw en op het terrein van het ZMC. Dit geldt ook voor elektronische rookwaren.
Vanwege de privacy kunnen wij geen informatie over de gezondheidstoestand van patiënten aan derden geven. We kunnen ook geen informatie geven of een patiënt zich in het ziekenhuis bevindt. U kunt bij de patiënt zelf of bij de contactpersoon van de patiënt (bijvoorbeeld familielid of vriend) deze informatie opvragen.
Huisdieren mogen ons ziekenhuis helaas niet in vanwege mogelijke infectieziekten. Hulphonden vormen een uitzondering: meldt u zich even bij de receptie.
Bent u van de pers en wilt u een interview met een van onze medewerkers?
Stuurt u dan een bericht naar pers@zaansmc.nl
U kunt ons algemene nummer bellen: 075 650 2911
U wordt dan doorverbonden naar onze communicatie-afdeling.
Heeft het geen haast? Dan kunt u een e-mail sturen naar: pers@zaansmc.nl
Om de privacy van de patiënten en medewerkers in ons ziekenhuis te waarborgen, heeft u voor het maken van opnamen in onze gebouwen of ons terrein van tevoren toestemming nodig van het ziekenhuis.
U kunt hiervoor een mail sturen naar pers@zaansmc.nl
Uw arts heeft u verteld dat u nuchter moet zijn voor uw operatie. Dit betekent dat u niet mag eten, drinken en roken vanaf een bepaalde tijd. Het tijdstip krijgt u van uw arts te horen.
Wij vragen u de naam en het telefoonnummer van een contactpersoon door te geven. De contactpersoon kan gebeld worden als er iets met u aan de hand is. Het is wettelijk niet toegestaan dat wij telefonisch medische informatie verstrekken aan derden.
Heeft u na uw verblijf in ons ziekenhuis zorg nodig, dan kan het transferbureau u hierbij helpen. In eerste instantie inventariseert de afdelingsverpleegkundige of u nazorg nodig heeft. Is dit het geval dan schakelen zij het transferbureau in.
Bij het transferbureau werken transferverpleegkundigen die de juiste nazorg voor u kunnen inzetten.
De transferverpleegkundige fungeert als schakel tussen de diverse instanties en kan onder andere het volgende voor u regelen:
Verder kunnen wij u adviseren en verwijzen naar andere zorginstanties. Uiteraard proberen wij wel rekening te houden met uw voorkeur(en) maar ook wij zijn afhankelijk van het aanbod binnen de regio en de huidige regelgeving.
Op de verpleegafdeling wordt u ontvangen door een verpleegkundige. Er wordt dan uitgelegd wat de gang van zaken is op de afdeling. De verpleegkundige vraagt u of u medicijnen gebruikt, of u een dieet volgt en of u allergisch bent voor bepaalde medicijnen of ontsmettingsmiddelen. Als er na dit gesprek nog zaken onduidelijk zijn over de medicijnen die u gebruikt, dan kan de apotheek van het ziekenhuis daarover contact opnemen met uw apotheek of huisarts.
Bezoek krijgen in het ziekenhuis is leuk, zeker als u langere tijd in het ziekenhuis ligt. Het is altijd handig als iemand het bezoek coördineert. Zo voorkomt u dat u op een dag heel veel, en op een andere dag geen bezoek krijgt.
Houdt u er rekening mee dat er maar maximaal twee bezoekers tegelijkertijd op bezoek mogen komen.
Dit zijn de bezoektijden
In het ziekenhuis liggen veel mensen met verminderde weerstand. Daarom is extra aandacht voor hygiëne belangrijk om infectie te voorkomen. In de folder 'Persoonlijke hygiëne' kunt u lezen wat u daar zelf aan kunt doen.
U wordt geopereerd.
Als voorbereiding op uw operatie heeft u gesprekken met onze apothekersassistente, doktersassistent en anesthesioloog. Als voorbereiding op deze gesprekken vult u een vragenlijst in. Tijdens de gesprekken nemen we de vragenlijst door en bespreken we met u uw medicijngebruik.
Het is handig als de specialist kan zien welke medicijnen u krijgt van uw apotheek. U kunt uw apotheek hiervoor toestemming geven via een speciaal toestemmingsformulier. Dit formulier kunt u invullen bij uw eigen apotheek. Uw specialist kan dan digitaal zien welke medicijnen u thuis gebruikt.
Ook voeren we een lichamelijk onderzoek uit. Onze anesthesioloog bespreekt samen met u welke verdoving voor u het beste is. Het is belangrijk dat u tijdens dit gesprek ook uw specifieke wensen kenbaar maakt.
Dit polibezoek duurt minimaal 40 minuten.
Het is belangrijk dat u meeneemt wat belangrijk kan zijn voor uw behandeling en verpleging.
Dit zijn:
Naast de spullen die u moet meenemen kunnen de volgende zaken uw verblijf prettiger maken.
Daarnaast is het handig als u alle informatie meeneemt die belangrijk kan zijn voor uw behandeling en verpleging.
Verder, alleen wanneer u dit heeft: bloedgroepkaartje, donorcodicil en/of euthanasieverklaring.
Laat uw kostbare spullen thuis.
Het Zaans Medisch Centrum is een openbaar gebouw waar veel mensen rondlopen. Wij raden u aan sieraden en andere waardevolle artikelen thuis te laten. In de nachtkastjes zit wel een vakje dat op slot kan. Beschadiging, diefstal of verlies van persoonlijke bezittingen zijn voor uw eigen risico; het ziekenhuis is hiervoor niet aansprakelijk. In het geval van vermissing adviseren wij u aangifte te doen.
Om een afspraak te maken, heeft u altijd een verwijzing nodig van bijvoorbeeld uw huisarts om ziektekosten te kunnen declareren bij uw zorgverzekeraar. Bezoekt u een specialist in het ziekenhuis zonder verwijzing, dan krijgt u geen vergoeding van de zorgverzekeraar en krijgt u achteraf de rekening thuis gestuurd.
De huisarts stuurt de verwijzing digitaal door naar het ziekenhuis. Een medewerker van ons Klantcontactcentrum plant de afspraak voor u in. U wordt hierover gebeld of u ontvangt de afspraak per post of mail. U hoeft niet zelf te bellen.
Voor het maken van een vervolgafspraak of het verzetten van een afspraak kunt u van maandag tot en met vrijdag bellen met ons Klantcontactcentrum van 08.00 tot 16.30 uur op nummer 075 650 1200.
U kunt tot 24 uur van tevoren uw afspraak kosteloos afzeggen; anders brengen we 40 euro in rekening, tenzij u een geldige reden heeft (door uw behandelaar te beoordelen). Zo kan een andere patiënt op dat tijdstip een afspraak krijgen. U kunt ons Klantcontactcentrum bellen op bovenstaand nummer.
Voor afspraken op maandag kunt u uiterlijk vrijdag bellen.
Neem voor een bezoek aan onze polikliniek het volgende mee:
Als u ons ziekenhuis binnenkomt, staan in de centrale hal een aantal ontvangstzuilen. Hier kunt u zich registreren met uw paspoort, id-kaart of rijbewijs. Onze vrijwilligers kunnen u hierbij helpen. U krijgt een dagticket. Op dit ticket staat waar u die dag een afspraak heeft en waar de polikliniek zich bevindt. Bewaar het ticket daarom goed.
Komt u voor de eerste keer in ons ziekenhuis? Dan meldt u zich bij de informatiebalie in de centrale hal. De medewerkers van de informatiebalie maken uw inschrijving dan compleet en printen uw dagticket uit.
Als u uw dagticket heeft, scant u deze bij de aanmeldzuil bij de ingang van de polikliniek. Uw hulpverlener weet dan dat u in de wachtkamer bent zodat u kunt worden opgeroepen voor de afspraak.
Op uw dagticket staat een nummer. Dit nummer verschijnt op het oproepscherm als u aan de beurt bent. Achter uw nummer staat in welke spreekkamer u moet zijn.
Ja. U heeft altijd een verwijzing nodig van bijvoorbeeld uw huisarts, om ziektekosten te kunnen declareren bij uw zorgverzekeraar. Bezoekt u een specialist in het ziekenhuis zonder verwijzing, dan krijgt u geen vergoeding van de zorgverzekeraar en krijgt u achteraf de rekening thuis gestuurd.
U kunt tot 24 uur van tevoren uw afspraak kosteloos afzeggen; anders brengen we 40 euro in rekening, tenzij u een geldige reden heeft (door uw behandelaar te beoordelen). Zo kan een andere patiënt op dat tijdstip een afspraak krijgen.
U kunt hiervoor ons Klantcontactcentrum bellen op nummer 075 650 1200. Het Klantcontactcentrum is bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 08.00 uur tot 16.30 uur.
Voor afspraken op maandag kunt u uiterlijk vrijdag bellen.
Een opname of behandeling in het ziekenhuis kan een ingrijpende gebeurtenis zijn. De artsen en medewerkers van het Zaans Medisch Centrum doen er alles aan om uw behandeling goed te laten verlopen. In deze folder kunt u vinden wat uw rechten en plichten zijn en hoe u in een bepaalde situatie kunt handelen.
Bij een afspraak, onderzoek of opname in het ziekenhuis zijn zorgverleners verplicht om te vragen naar uw geldige identificatiebewijs. Dit geldt voor iedereen, ook voor kinderen jonger dan 16 jaar. En ook als u al patiënt van het ziekenhuis bent.
Het ziekenhuis gebruikt uw Burger Service Nummer (BSN) bij het uitwisselen van informatie.
Bijvoorbeeld bij het uitwisselen van uw gegevens met uw zorgverzekeraar of huisarts.
Uw BSN staat op uw paspoort, rijbewijs of identiteitskaart. Het BSN beschermt tegen fraude en zorgt ervoor dat zorgvuldig met uw gegevens wordt omgegaan. Meer informatie leest u in onze folder 'Verplicht legitimeren'.
Als een naaste uit uw familie- of vriendenkring in het ziekenhuis gaat overlijden of is overleden, adviseren wij u als nabestaande deze folder over formaliteiten bij overlijdenaandachtig te lezen.
Hier kunt u zien met welke zorgverzekeraars het Zaans Medisch Centrum in 2024 contracten heeft afgesloten. In deze bijlage vindt u een compleet overzicht.
Om goede zorg te leveren aan onze patiënten, sluiten we elk jaar contracten af met zorgverzekeraars. Afhankelijk van uw verzekeringspolis heeft u recht op een vergoeding voor zorg die u in het Zaans Medisch Centrum krijgt.
Met een aantal zorgverzekeraars zijn inmiddels afspraken gemaakt over de contracten voor 2025. Met de overige zorgverzekeraars voeren we nog constructief overleg. Net als andere jaren is de verwachting dat we met alle verzekeraars tot een contract komen voor komend jaar.
Hieronder vindt u een overzicht met de stand van zaken per zorgverzekeraar voor 2025. Dit overzicht wordt regelmatig geactualiseerd.
De keuze rondom zorgverzekeringen is de laatste jaren niet eenvoudiger geworden. Op de website van Patiëntenfederatie Nederland staat eerlijke en onafhankelijke informatie. Wilt u alle informatie over zorgverzekeringen in het algemeen en over uw zorgverzekering specifiek, dan verwijzen we u graag naar de consumentenbond: www.consumentenbond.nl/zorgverzekering.
Bent u van plan om uw zorgverzekering voor 2025 te wijzigen of over te stappen naar een andere zorgverzekeraar? U kunt uw huidige polis tot en met 31 december 2024 opzeggen. Tot en met 31 januari 2025 kunt u nog overstappen naar een andere polis bij uw huidige of een andere zorgverzekeraar.
De meeste zorg die u in het ziekenhuis ontvangt, valt binnen de basisverzekering.
En weet u dat een bezoek aan het ziekenhuis onder uw eigen risico valt? Dit betekent dat u soms zelf voor (een deel van) de zorgkosten moet betalen. De hoogte van het eigen risico wordt elk jaar door de overheid bepaald. Op dit moment is het verplichte eigen risico 385 euro. Naast het verplichte eigen risico is er ook het vrijwillige eigen risico dat u zelf bij het afsluiten van de verzekering heeft bepaald.
Zorg zonder een medische noodzaak wordt niet vergoed door de basisverzekering. Heeft u zorg nodig die niet in het basispakket zit, dan bepaalt de aanwezigheid van de aanvullende verzekering of alles wordt vergoed.
Heeft u geen aanvullende verzekering, dan moet u de kosten die hieronder vallen zelf aan het ZMC betalen. De nota ontvangt u thuis. Controleer dus goed in uw polisvoorwaarden of uw behandeling vanuit het basispakket of de aanvullende verzekering wordt vergoed. Bij vragen kunt u contact opnemen met uw zorgverzekeraar.
Wat zijn de kosten als u verzekerd bent?
De prijzen van een behandeling zijn niet overal hetzelfde omdat zorgverzekeraars verschillende afspraken maken met ziekenhuizen. Vraag bij de zorgverzekeraar na of uw behandeling vergoed wordt en wat er vergoed wordt.
Wat betaalt u als u niet verzekerd bent?
Als u niet verzekerd bent of als de betreffende behandeling niet door uw zorgverzekeraar wordt vergoed, berekent het ziekenhuis de volgende tarieven, de zogeheten Passantentarieven.
Wij adviseren u om voor het eerste consult in het ziekenhuis een zorgverzekering te nemen bij een zorgverzekeraar die een contract heeft afgesloten met het ZaansMC. Dan voorkomt u dat alle kosten door u zelf betaald moeten worden.
U ziet hier met welke zorgverzekeraars wij een contract hebben afgesloten.
Prijslijst DBC Zorgproducten ZMC per 1-1-2024
Prijslijst Dure geneesmiddelen ZMC per 1-1-2024
Weet u dat een bezoek aan het ziekenhuis onder uw eigen risico valt? Dit betekent dat u soms zelf voor (een deel van) de zorgkosten moet betalen. De hoogte van het eigen risico wordt elk jaar door de overheid bepaald. Op dit moment is het verplichte eigen risico 385 euro. Naast het verplichte eigen risico is er ook het vrijwillige eigen risico dat u zelf bij het afsluiten van de verzekering heeft bepaald.
Als u in Nederland woont of werkt, bent u verplicht zich te verzekeren tegen ziektekosten. De meeste zorg gegeven in het ziekenhuis valt onder de basisverzekering.
Voor bepaalde vormen van zorg hanteert de overheid een eigen bijdrage. In feite moet je, net als bij het eigen risico, eerst zelf een bedrag betalen voordat je voor vergoede zorg in aanmerking komt. Zo kent men in Nederland bijvoorbeeld een eigen bijdrage voor zittend ziekenvervoer en voor kraamzorg. De hoogte van de eigen bijdrage kan per jaar verschillen en is bovendien sterk afhankelijk van de zorgsoort.
De kosten die daarna volgen kunt u indienen via uw zorgverzekeraar als deze binnen de polisvoorwaarden vallen.
Meer informatie
Heeft u vragen over een rekening?
Neem dan contact op met de afdeling facturatie.
Zij zijn telefonisch bereikbaar op dinsdag, donderdag en vrijdag van 10:00 tot 12:00 uur en van 14:00 tot 16:00 uur. U kunt bellen op 075 650 2875.
U kunt ook een mail sturen: fakturering@zaansmc.nl.
Heeft u een vraag over een rekening van 40 euro voor een niet nagekomen afspraak?
Dan kunt u op werkdagen tussen 08:00 en 16:30 uur bellen met ons Klantcontactcentrum op 075 650 1200.
Wat zijn de kosten als u verzekerd bent
De prijzen van een behandeling zijn niet overal hetzelfde omdat zorgverzekeraars verschillende afspraken maken met ziekenhuizen. Vraag bij de zorgverzekeraar na of uw behandeling vergoed wordt en wat er vergoed wordt.
Wat betaalt u als u niet verzekerd bent
Als u niet verzekerd bent of als de betreffende behandeling niet door uw zorgverzekeraar wordt vergoed, berekent het ziekenhuis de volgende tarieven, de zogeheten Passantentarieven.
Prijslijst DBC Zorgproducten ZMC per 1-1-2024
Prijslijst Dure geneesmiddelen ZMC per 1-1-2024
Prijslijst DBC Zorgproducten ZMC per 1-1-2023
Het kan zijn dat u niet in het ziekenhuis bent geweest en het overzicht op de rekening toch klopt. Bijvoorbeeld omdat door uw huisarts of een andere (eerstelijns) aanvrager materiaal is afgenomen en dat dit is opgestuurd naar het ZMC voor onderzoek. In dat geval brengt het ZMC de kosten bij u (of uw zorgverzekeraar) in rekening.
Het Zaans Medisch Centrum stuurt na afloop van een behandeltraject, een DBC zorgproduct naar uw zorgverzekeraar.
Een DBC zorgproduct kan maximaal 120 dagen lopen. Dit betekent dat pas 120 dagen na het starten van uw eerste bezoek een bericht naar uw zorgverzekeraar wordt gestuurd. In sommige gevallen wordt de DBC eerder afgesloten, bijvoorbeeld 90 dagen na opening van een DBC bij een poliklinische behandeling zonder operatie.
Komt u na sluiting van een DBC binnen een jaar weer terug met dezelfde zorgvraag, dan kan er ook een vervolg-DBC geopend worden. Ook een vervolg-DBC kan maximaal 120 dagen openstaan.
Hierdoor duurt het vaak lang voordat de uiteindelijke rekening wordt gemaakt.
Als uw behandeling langer duurt, mag er na het sluiten van de vorige DBC een vervolg-DBC worden geopend. De startdatum wordt dan de administratieve startdatum van het vervolgtraject na het sluiten van uw reguliere traject. Dit kan dus anders zijn dan uw behandeldatum.
Voor meer informatie over DBC's klik hier
In de volgende gevallen kunt u een rekening van ons ontvangen:
Neem contact op met uw zorgverzekeraar als u wilt weten of uw behandeling wordt vergoed of als u vragen heeft over uw polisvoorwaarden.
Voor meer informatie kijk ook op:
De vermelde prijs is gebaseerd op de gemiddelde kostprijsberekening voor deze zorgvraag/behandeling. Dus ook al heeft u maar 1 behandeling gehad, als het gemiddelde uitgaat van 1 of 2 behandelingen voor deze diagnose, dan wordt dit in rekening gebracht.
Wilt u meer weten over dit DBC-systeem, klik dan hier
Het geheel van alle activiteiten, van eerste consult tot en met de laatste controle wordt vertaald naar een DBC-zorgproduct. In de DBC-opzet krijgt u, na afloop van uw behandeling, één rekening voor het hele traject dat u in het ziekenhuis in het kader van uw zorgvraag heeft afgelegd. Hierin worden uw diagnose, uw behandeling en alle kosten die daarmee samenhangen keurig bij elkaar gebracht met één administratieve code: het DBC-zorgproduct. Dit DBC-zorgproduct wordt afgeleid uit alle activiteiten (bezoeken, opnames, dagbehandelingen, onderzoeken, labtesten, foto’s, operaties, consulten etc.) die in het kader van uw zorgvraag zijn uitgevoerd binnen ons ziekenhuis. Als u meerdere zorgvragen heeft bij één of meerdere specialismen, dan kan hier per zorgvraag een apart DBC-zorgproduct uit volgen.
Voor meer informatie over DBC's klik hier
Klopt de DBC-zorgproductcode wel met mijn behandeling?
U kunt de DBC-zorgproductcode invoeren op de website van de Nederlandse Zorgautoriteit. U krijgt dan de omschrijving van uw behandeling. Ook vindt u daar het tarief voor zorgproducten uit het A-segment dat een ziekenhuis in rekening mag brengen voor een bepaalde behandeling
Als u voor medische hulp naar de Spoedeisende Hulp gaat, dan worden de kosten door uw zorgverzekeraar verrekent met uw eigen risico. Is de rekening hoger dan het eigen risico, dan worden de extra kosten wel vergoed. Ook al is er geen contract met de zorgverzekeraar.
Als u naar de huisartsenpost gaat, gaat dit niet van de eigen risico af.
Alle kosten van de diagnose en de behandeling in een zorgtraject worden per Diagnose Behandel Combinatie (DBC) in rekening gebracht.
Als uw zorgtraject vorig jaar is begonnen, bijvoorbeeld het eerste consult heeft toen plaatsgevonden, dan kun je dit jaar nog een rekening voor het eigen risico van vorig jaar ontvangen.
Het ziekenhuis stuurt de rekening voor ziekenhuiszorg naar de zorgverzekeraar waar u op de startdatum van de behandeling verzekerd was. Die startdatum, normaal gesproken de datum van het eerste consult met de arts, is dus bepalend voor de zorgverzekeraar die de rekening ontvangt. Doordat de startdatum van het DBC-zorgproduct bepaalt voor welk jaar de verzekering wordt aangesproken, kan het voorkomen dat aanvullende zorg niet wordt vergoed ondanks dat u bent veranderd van aanvullende verzekering of een aanvullende verzekering heeft afgesloten.
Voorbeeld; U komt in het jaar 2023 op consult voor een buikoperatie. U wilt de operatie graag plannen in 2024 omdat u dan een aanvullende verzekering hiervoor wilt afsluiten. Maar omdat de eerste afspraak in 2023 heeft plaatsgevonden, wordt de aanvullende behandeling niet vergoed. Laat u zich hier goed over informeren door uw zorgverzekeraar.
Sinds 1 januari 2018 kunnen e-consulten in rekening gebracht worden bij u of bij uw zorgverzekeraar. Een e-consult is een consult per mail, telefoon, BeterDichtbij app of screen-to-screen. Dit is alleen zo als het consult een afspraak vervangt bij uw arts of verpleegkundig specialist op de polikliniek in het ziekenhuis.
Het e-consult voorkomt dat u op de polikliniek moet komen als dat niet nodig is. De medisch specialist beoordeelt of het in uw situatie mogelijk is om een consult bijvoorbeeld telefonisch in te plannen.
Is er een tijd met u afgesproken voor de telefonische afspraak? Zorg dan dat u klaar zit met uw telefoon zodat u het telefoontje niet mist. Uw medisch specialist probeert u op het afgesproken tijdstip te bellen maar soms loopt een telefonisch spreekuur uit en kan het voorkomen dat u iets later wordt gebeld.
Dit ‘consult op afstand’ telt mee voor het eigen risico dat u betaalt. Een telefoontje om een afspraak te verzetten of een telefonische uitslag waarvoor u niet naar het ziekenhuis zou komen, wordt niet in rekening gebracht
Ja. U heeft altijd een verwijzing nodig van bijvoorbeeld uw huisarts, om ziektekosten te kunnen declareren bij uw zorgverzekeraar. Bezoekt u een specialist in het ziekenhuis zonder verwijzing, dan krijgt u geen vergoeding van de zorgverzekeraar en krijgt u achteraf de rekening thuis gestuurd.
In ons ziekenhuis schenken wij veel aandacht aan de kwaliteit van de zorg. Alle medewerkers doen hun werk zo zorgvuldig mogelijk. Toch zijn fouten of vergissingen niet altijd uit te sluiten.
Wij streven ernaar dat medewerkers daarover openhartig met elkaar kunnen praten, zodat wij van elkaar leren en daardoor fouten in de toekomst kunnen voorkomen. Ook van uw opmerkingen kunnen wij leren.
Om die reden willen wij het graag van u weten als u niet tevreden bent en of u ideeën hebt voor verbetering. Uw klacht wordt door ons gezien als een signaal voor verbetering. Een uitgebreide uitleg over de behandeling van klachten kunt u lezen in onze folder klachtenbehandeling (pdf)
Voor een klacht kunt u contact opnemen met onze klachtenfunctionaris via 075 650 24 60 of via dit formulier. Het Zaans Medisch Centrum heeft een klachtenregeling en een klachtencommissie (zie hierboven). De commissie is te bereiken via 075 650 24 60.
Hiervoor kunt u gebruiken maken van dit formulier.
Daarnaast vinden wij het fijn als uw compliment gezien wordt door andere patiënten. Hiervoor kunt u een waardering achterlaten op zorgkaartNederland.nl.
U kunt dit formulier invullen.
Ook is er een onafhankelijke klachtenfunctionaris aanwezig in het Zaans Medisch Centrum, mevrouw N. Abachri. U kunt haar bereiken op (075) 650 2460 of via e-mail klachtenfunctionaris@zaansmc.nl
Lees meer over onze transgenderzorg voor jongeren of over onze transgenderzorg voor volwassenen.
Veel informatie is te vinden op de sites van belangenorganisaties Transvisie, Youz, Check-in Genderzorg en het kennis- en zorgcentrum genderdysforie Amsterdam UMC.
Voor de transgenderzorg voor kinderen en jongeren neem je contact op met Youz of Check-In Genderzorg. Als er een psychische indicatie is voor somatische behandeling, kunnen zij jou doorverwijzen naar het ZMC.
Op dit moment kan er nog niet verwezen worden naar de zorg voor volwassenen bij ZMC. De eerste periode dat wij deze zorg bieden, starten patiënten die bovenaan de wachtlijst van Amsterdam UMC staan. Verwijzingen via de huisarts worden alleen geaccepteerd van patiënten die door het Amsterdam UMC geïnformeerd zijn dat ze bij het ZMC terecht kunnen.
Voor 2-jaarlijkse controle na de transitiefase wordt u doorverwezen naar het ZMC. Dit is het geval als er geen actieve wens of noodzaak voor (verdere) genderbevestigende chirurgie is. Dan verwijst uw huisarts, onze samenwerkingspartner Kennis- en Zorgcentrum Genderdysforie (KZcG) van het Amsterdam UMC of elke andere behandelaar die u nu begeleidt u door.
Heeft u zojuist een mail van ons ontvangen via ZIVVER? Dat kan. Het is onze manier om ervoor te zorgen dat een e-mail, die wellicht gevoelige of persoonlijke informatie bevat, veilig wordt verstuurd. Misschien heeft u nog nooit van ZIVVER gehoord en twijfelt u of dit wel te vertrouwen is. Om die twijfel weg te nemen, geven wij hier graag een toelichting.
Bij het uitwisselen van vertrouwelijke informatie voldoet ‘gewone’ e-mail niet aan de wettelijke veiligheidseisen. Daarom maakt het Zaans Medisch Centrum gebruik van ZIVVER voor het veilig (versleuteld) versturen van privacygevoelige informatie. Zo garanderen wij dat niemand anders dan u de inhoud van de e-mail kan lezen.
Een Zivverbericht komt in de inbox van uw e-mailadres binnen. Via de knop Klik voor bericht kunt u verder gaan om het bericht te openen. Afhankelijk van de controlemethode die de verzender heeft gekozen, krijgt u een scherm waarbij u een code moet invullen. U kunt de code naar uw telefoon laten versturen of de code invoeren die de verzender aan u heeft doorgegeven.
Pas dan opent het bericht.
Als u wilt controleren of de mail echt van een medewerker van Zaans Medisch Centrum komt, dan kunt u op het volgende letten:
Ja, dat kan. U ontvangt via SMS, telefonisch of per e-mail een aparte code die u nodig heeft om het bericht te openen. Wanneer u een account heeft, ontvangt u het bericht direct in uw mailbox en is er geen verificatie nodig.
Op MijnZMC kunt u onder het kopje Mijn gegevens uw e-mailadres en telefoonnummer controleren en eventueel aanpassen. Wij kunnen uw telefoonnummer en e-mailadres gebruiken voor de tweestapsverificatie.
Via de website van Zivver kunt u gratis een account aanmaken via de knop Log in rechtsboven aan de pagina.
Nee, Zivver-berichten en –gesprekken worden na 1 jaar automatisch verwijderd. Als u de informatie wilt archiveren, kopieer dan het gesprek bijvoorbeeld naar Word en sla het op uw computer op. U kunt het bericht ook doorsturen naar uw eigen e-mailadres, downloaden of printen.
Beantwoord een mail via de pijltjes bovenaan de mail of via de menu-optie.
Wilt u meer weten over veilig e-mailen? Bekijk de website van Zivver voor meer informatie en handige filmpjes over het gebruik van Zivver.
Ja, u kunt Zivver-berichten ook via uw telefoon bekijken. Download de Zivver app via de App Store of Google Play Store.
Zivver is een middel om beveiligd een e-mail te versturen. Zivver versleutelt de inhoud van berichten. Dat is belangrijk bij berichten die vertrouwelijke gegevens bevatten, zoals medische informatie en patiëntengegevens. Op deze manier kan alleen u als ontvanger en de verzender bij deze informatie. U kunt het bericht openen met behulp van een code die u van het ziekenhuis per sms, mail of telefonisch ontvangt.
Voor algemene vragen kunt u het contactformulier invullen.
Voor medisch inhoudelijke vragen kunt u terecht bij de betreffende polikliniek of afdeling. De polikliniek bereikt u via ons Klantcontactcentrum (075 650 1200) of via de BeterDichtbij App.
De antwoorden op de algemene vragen over MijnZMC vindt u hier.
Heeft u vragen over het invullen van een vragenlijst, het installeren van de Beter Dichtbij app, het inloggen in MijnZMC of over andere zaken waar u de hulp van iemand anders bij nodig heeft? Dan kunt u contact opnemen met het Informatiepunt van de Bieb. Zij helpen u graag verder. Klik hier voor meer informatie.
U kunt een schriftelijk verzoek indienen via het formulier op deze pagina.
Vragen over uw individuele situatie, zoals over uw gezondheid behandelen we niet per e-mail of social media. We adviseren u contact op te nemen met uw huisarts of behandelend specialist.
ReadSpeaker is een hulpmiddel op onze website. Hiermee kunt u tekst op onze website en patiëntenfolders hardop laten voorlezen. De tekst kan ook worden vertaald in 25 talen.
Wil je de tekst in een andere taal vertalen of laten voorlezen?
Wat leuk dat u interesse heeft in een baan in ons ziekenhuis. Voor vacatures en sollicitaties kunt u kijken bij werkenbijZMC.
Binnen het Zaans Medisch Centrum is een beperkt aantal stageplaatsen beschikbaar. Deze plaatsen zijn onder andere beschikbaar voor dokterassistenten, facilitaire opleidingen en het middelbaar & hoger beroepsonderwijs.
Heb je een vraag of ben je op zoek naar een stage?
Mail dan naar: servicedeskHRM@zaansmc.nl.