Home > Veelgestelde vragen > Polikliniekbezoek

Polikliniekbezoek

Hoe maak ik een afspraak?

Om een afspraak te maken, heeft u altijd een verwijzing nodig van bijvoorbeeld uw huisarts om ziektekosten te kunnen declareren bij uw zorgverzekeraar. Bezoekt u een specialist in het ziekenhuis zonder verwijzing, dan krijgt u geen vergoeding van de zorgverzekeraar en krijgt u achteraf de rekening thuis gestuurd.

De huisarts stuurt de verwijzing digitaal door naar het ziekenhuis. Een medewerker van ons Klantcontactcentrum plant de afspraak voor u in. U wordt hierover gebeld of u ontvangt de afspraak per post of mail. U hoeft niet zelf te bellen.

Voor het maken van een vervolgafspraak of het verzetten van een afspraak kunt u van maandag tot en met vrijdag bellen met ons Klantcontactcentrum van 08.00 tot 16.30 uur op nummer 075 650 1200.

Bent u verhinderd?

U kunt tot 24 uur van tevoren uw afspraak kosteloos afzeggen; anders brengen we 40 euro in rekening, tenzij u een geldige reden heeft (door uw behandelaar te beoordelen). Zo kan een andere patiënt op dat tijdstip een afspraak krijgen. U kunt ons Klantcontactcentrum bellen op bovenstaand nummer.

Voor afspraken op maandag kunt u uiterlijk vrijdag bellen.

Wat moet ik meenemen bij een polikliniekbezoek?

Neem voor een bezoek aan onze polikliniek het volgende mee:

  • De verwijsbrief van uw huisarts
  • Uw legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs, ID-kaart). Let op: als uw kind een afspraak heeft, moet u het identiteitsbewijs van uw kind meenemen.
  • Bij sommige afspraken moet u een vragenlijst, medicatielijst of andere papieren meenemen. Als dit het geval is, laten wij u dit weten.
Waar moet ik mij melden als ik een afspraak heb?

Als u ons ziekenhuis binnenkomt, staan in de centrale hal een aantal ontvangstzuilen. Hier kunt u zich registreren met uw paspoort, id-kaart of rijbewijs. Onze vrijwilligers kunnen u hierbij helpen. U krijgt een dagticket. Op dit ticket staat waar u die dag een afspraak heeft en waar de polikliniek zich bevindt. Bewaar het ticket daarom goed.

Komt u voor de eerste keer in ons ziekenhuis? Dan meldt u zich bij de informatiebalie in de centrale hal. De medewerkers van de informatiebalie maken uw inschrijving dan compleet en printen uw dagticket uit. 

Als u uw dagticket heeft, scant u deze bij de aanmeldzuil bij de ingang van de polikliniek. Uw hulpverlener weet dan dat u in de wachtkamer bent zodat u kunt worden opgeroepen voor de afspraak. 

Op uw dagticket staat een nummer. Dit nummer verschijnt op het oproepscherm als u aan de beurt bent. Achter uw nummer staat in welke spreekkamer u moet zijn. 

Heb je altijd een verwijzing nodig?

Ja. U heeft altijd een verwijzing nodig van bijvoorbeeld uw huisarts, om ziektekosten te kunnen declareren bij uw zorgverzekeraar. Bezoekt u een specialist in het ziekenhuis zonder verwijzing, dan krijgt u geen vergoeding van de zorgverzekeraar en krijgt u achteraf de rekening thuis gestuurd.

 

Kan ik een afspraak afzeggen?

U kunt tot 24 uur van tevoren uw afspraak kosteloos afzeggen; anders brengen we 40 euro in rekening, tenzij u een geldige reden heeft (door uw behandelaar te beoordelen). Zo kan een andere patiënt op dat tijdstip een afspraak krijgen.

U kunt hiervoor ons Klantcontactcentrum bellen op nummer 075 650 1200. Het Klantcontactcentrum is bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 08.00 uur tot 16.30 uur.

Voor afspraken op maandag kunt u uiterlijk vrijdag bellen.

Bezoekadres

Koningin Julianaplein 58
1502 DV Zaandam

Bezoektijden

16.00 - 19.30 uur (gehele week)
11.00 - 12.00 uur (alleen weekend)

© 2024 Zaans Medisch Centrum  - alle rechten voorbehouden | Privacy statement | Cookie verklaring | Responsible disclosure