Waar kan ik informatie vinden over mijn afspraak op de poliklinische operatiekamer (POK)?
Informatie over uw afspraak op de POK vindt u op uw portaal midden bovenin het scherm onder het kopje afspraken > opnames.
Hoe kan ik iemand machtigen om mijn dossier in te zien?
Toegang tot MijnZMC
Soms is het handig of nodig dat u toegang krijgt tot MijnZMC van bijvoorbeeld uw kind, een ouder of iemand anders die u (tijdelijk) bijstaat. U kunt ook iemand anders toestemming geven. Dit noemen we een machtiging.
Op deze pagina leest u hoe u een machtiging aanvraagt en hoe u inlogt in MijnZMC als iemand anders u gemachtigd heeft.
Hoe vraagt u een machtiging aan voor MijnZMC?
U kunt een machtiging aanvragen via 'DigiD Machtigen'. Met DigiD Machtigen kunt u iemand helpen met het regelen van zaken met de overheid. Wanneer u toestemming krijgt van iemand anders (u bent dan gemachtigd) kunt u veilig met uw eigen DigiD inloggen. U heeft de DigiD van iemand anders dan niet nodig.
- Ga naar de website van DigiD Machtigen.
- Als u gemachtigd wilt worden voor MijnZMC van iemand anders, klikt u op ‘Gemachtigd worden’.
- Als u iemand anders wilt machtigen voor inzage in uw dossier, klikt u op ‘Iemand machtigen’.
- Zoek vervolgens naar ‘Zaans Medisch Centrum’ en volg de verdere instructies op de website van DigiD Machtigen.
Hoe logt u in als iemand u gemachtigd heeft?
Machtiging aangevraagd via DigiD
Nadat u de machtiging heeft geregeld via DigiD Machtigen, logt u in met uw eigen DigiD. Daarna kunt u het medisch dossier van de persoon die u gemachtigd heeft openen.
- Ga naar MijnZMC.
- Kies voor de inlogmethode ‘DigiD Machtigen’.
- Log in met uw eigen DigiD.
- Na het inloggen ziet u een keuzescherm waar u de persoon voor wie u gemachtigd bent kunt selecteren.
- Bent u zelf ook patiënt bij het Zaans Medisch Centrum en wilt u inloggen in uw eigen omgeving?
- Log dan eerst uit in het dossier van de persoon voor wie u gemachtigd bent.
- U komt dan weer terug bij het inlogscherm.
- Kies hier voor ‘DigiD’ om in te loggen in uw eigen dossier.
Machtiging aangevraagd via MijnZMC
Heeft u de machtiging al vóór 21 juni aangevraagd via het Zaans Medisch Centrum en niet via DigiD Machtigen? Dan logt u in op dezelfde manier als u gewend bent.
Wat kunt u zien als iemand u gemachtigd heeft?
Als iemand u gemachtigd heeft, kunt u alles zien en doen wat u in uw eigen MijnZMC ook kunt zien en doen.
Hoe kunt u een machtiging via DigiD laten intrekken?
Wilt u dat een ander niet langer toegang heeft tot uw MijnZMC?
Machtiging aangevraagd via DigiD machtigen
- Ga naar DigiD Machtigen en kies voor ‘Mijn machtigingen’.
- Log hier in met uw eigen DigiD.
- Kies de machtiging die u wilt stopzetten.
- Kies ‘Machtiging intrekken’.
Machtiging al eerder persoonlijk aangevraagd via ons medisch archief.
- U kunt de machtiging alleen intrekken door een afspraak te maken via ons medisch archief. De ander hoeft daar niet bij aanwezig te zijn.
Bijzonderheden:
- Wilt u bij uw kind onder de 12 jaar de machtiging van de andere ouder/verzorger laten intrekken? Neem dan de beschikking van de rechtbank mee, waaruit blijkt dat deze geen ouderlijk gezag meer heeft. Uw kind hoeft hier niet bij te zijn.
- Een tiener tussen de 12 en 16 jaar kan een machtiging laten intrekken via het medisch archief.
- Een specialist kan een machtiging laten intrekken wanneer er twijfels zijn over de toerekeningsvatbaarheid van de patiënt of als de specialist het gevoel heeft dat iemand de machtiging onder druk heeft verleend.
- Wanneer de patiënt komt te overlijden, blijft de gemachtigde persoon toegang houden tot de gegevens in MijnZMC.
Neem in alle gevallen een geldig identiteitsbewijs mee.
Heeft u vragen over DigiD Machtigen?
Bekijk de veelgestelde vragen op de website van DigiD Machtigen of neem contact op met de DigiD helpdesk.
Kan ik het dossier van mijn kind inzien?
Omdat minderjarigen voor de wet in drie groepen worden ingedeeld, is dit per leeftijdsgroep verschillend.
Minderjarigen worden voor de wet in drie groepen ingedeeld:
- Kinderen tussen 0-11 jaar
- Kinderen tussen 12-15 jaar
- Kinderen vanaf 16 jaar
Dit betekent:
- Voor kinderen tussen 0-11 jaar, hebben degenen die het gezag over het kind uitoefenen, recht op inzage in het dossier.
- Voor kinderen tussen 12-15 jaar, hebben degenen die het gezag over het kind uitoefenen, recht op inzage in het dossier en het kind zelf ook.
- Voor kinderen vanaf 16 jaar en ouder, hebben degenen die het gezag over het kind uitoefenen geen recht op inzage in het dossier. Dit is alleen mogelijk, als het kind diegenen zelf machtigt voor inzage.
Voor het ziekenhuis is het van belang om zeker te weten dat de persoon die toegang wil hebben tot het patiëntendossier van het kind tussen 0-15 jaar ook daadwerkelijk is wie hij/ zij zegt te zijn. Dat betekent dat de identiteit van zowel de persoon die aangeeft het gezag te hebben, als het kind, zich moeten legitimeren bij het ZMC voor de machtiging tot inzage in het dossier van het kind kan worden verleend.
Procedure
- De aanvrager (bijvoorbeeld de vader, moeder of voogd) neemt telefonisch contact op met ons medisch archief via 075 650 29 09. We plannen met u een afspraak in voor de identificatie. Het medisch archief is bereikbaar van ma t/m do van 09.00 – 13.00.
- Op de dag dat de afspraak plaatsvindt, controleert de medewerker van het medisch archief de identiteit van u en uw kind via een geldig identiteitsbewijs. U komt dus samen met uw kind en neemt zowel uw eigen identiteitsbewijs, als dat van uw kind mee.
- Wij vragen u een verklaring in te vullen waarin u verklaart het wettelijk gezag over het kind uit te oefenen. Dit formulier bewaren wij digitaal in het dossier van uw kind.
- Een kind tussen de 12 t/m 15 jaar ondertekent dit formulier ook.
- MijnZMC is niet meer toegankelijk voor de ouder/ voogd zodra het kind de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt. Wilt u nog steeds inzage in het dossier? Dan moet uw kind vanaf 16 jaar zelf opnieuw een machtiging geven. Dit kan via DigiD machtigen.
- Het dossier is ook niet meer toegankelijk als bij het ziekenhuis bekend wordt dat het gezag (tijdelijk) is beëindigd.
Vind ik ook vragenlijsten voor kinderen in MijnZMC?
Ja, er zijn enkele vragenlijsten beschikbaar voor de polikliniek kind. Klik hier voor meer informatie over toegang tot het dossier van uw kind.
Ik heb problemen met het invullen van de vragenlijst. Wat moet ik doen?
Krijgt u de volgende foutmelding te zien?
Klik dan op home.
Als het goed is, kunt u daarna gewoon inloggen of weer verder werken in het portaal. Dit is niet hoe het portaal hoort te werken maar voor nu een tijdelijke oplossing. Wij zijn hard bezig ervoor te zorgen dat u deze foutmelding niet meer te zien krijgt.
Dank voor uw begrip.
Als u problemen heeft met het invullen van een vragenlijst voor de kaakchirurg, kunt u deze ook invullen in het ziekenhuis op de dag dat u een afspraak heeft. Wilt u dan 20 minuten eerder naar het ziekenhuis komen?
U kunt ook hulp krijgen van het Informatiepunt van de Bieb voor het invullen van vragenlijsten. Daar staan van maandag tot en met vrijdag medewerkers voor u klaar om u te helpen. Klik u hier voor meer informatie.
Kan ik mijn persoonlijke gegevens aanpassen?
Ja, dat kan. In het hoofdmenu bovenin vindt u Mijn gegevens. Bij de gegevens die u kunt aanpassen, vindt u de knop 'Wijzigen'. Als deze knop er niet bij staat, kunt u uw gegevens laten wijzigen via ons Klantcontactcentrum door een mail te sturen naar contact@zaansmc.nl.
Mjin verzekeringgegevens zijn niet compleet, kan ik dat aanpassen?
U ziet op MijnZMC alleen de naam van uw zorgverzekeraar staan. U ziet niet alle (aanvullende) pakketten.
Deze informatie is wel bekend bij onze financiële administratie.
Wat doe ik als de informatie in MijnZMC onjuist of onvolledig is?
Controleer eerst of u de gegevens zelf kunt aanpassen.
Gaat het om algemene gegevens? Stuur dan een mail naar contact@zaansmc.nl om dit te laten aanpassen.
Gaat het om medische gegevens? Noteer welke gegevens onjuist zijn en vraag bij uw eerstvolgende afspraak aan uw zorgverlener om deze gegevens te wijzigen.
Ik begrijp de medische taal in MijnZMC niet. Wat moet ik doen?
Op deze pagina vindt u uitleg over medische termen.
U kunt uw vragen ook opschrijven en deze stellen aan uw zorgverlener bij uw eerstvolgende afspraak.
Kan ik uitslagen inzien zonder eerst contact met een arts te hebben?
Zodra de uitslagen bekend zijn, zijn ze zichtbaar in MijnZMC.
Dit betekent dat ze zichtbaar kunnen zijn voor uw volgende afspraak met uw zorgverlener. Dit heeft voor- en nadelen. Het is vaak lastig precies te begrijpen wat er staat als u niet genoeg medische kennis heeft. Maar u bepaalt uiteindelijk zelf of u de uitslagen vooraf wilt bekijken.
Het kan zijn dat u dit prettiger vindt, zodat u zich bijvoorbeeld beter kunt voorbereiden.
Uiteraard kunt u er altijd voor kiezen de resultaten niet thuis te bekijken en te wachten tot uw zorgverlener uitlegt wat er precies aan de hand is.
De keuze is aan u.
Wat kan ik doen als ik me zorgen maak over de uitslag?
Het is vaak lastig precies te begrijpen wat er staat als u niet genoeg medische kennis heeft.
Weet dat als de uitslag zeer urgent is of als het nodig is dat u zo snel mogelijk op de hoogte wordt gehouden, de arts altijd zelf contact met u opneemt. In de meeste gevallen kan het bespreken van de uitslag gewoon wachten tot uw eerstvolgende afspraak.
Heeft u een vraag over de uitslag? Schrijf deze op en stel de vraag tijdens deze eerstvolgende afspraak aan uw zorgverlener.
Hoe lang duurt het voordat behandelverslagen in MijnZMC staan?
U vindt uw behandelverslag niet dezelfde dag na uw afspraak in MijnZMC.
Nadat de zorgverlener het behandelverslag heeft geschreven duurt het nog een dag voordat deze in MijnZMC staat.
In het portaal vindt u ze onder het kopje dossier > rapporten