In het kort:
Een afspraak in het ziekenhuis kan de nodige spanning met zich meebrengen. Ik vind het daarom belangrijk om patiënten bij binnenkomst op hun gemak te stellen. Bijvoorbeeld door wat te drinken aan te bieden en de tijd te nemen om uit te leggen wat iemand te wachten staat tijdens de afspraak. Een beetje humor helpt vaak ook om het ijs te breken.
Ik zit zelf ook wel eens ‘aan de andere kant’ van de tafel, als patiënt of als zoon die mee is met zijn ouder(s). Op zo’n moment vind ik het prettig als ik mij gehoord voel door de zorgverlener. In mijn dagelijkse werk probeer ik hier ook zoveel mogelijk rekening mee te houden. Bijvoorbeeld door uitleg te geven in begrijpelijke taal en voldoende ruimte te bieden tot het stellen van vragen.
Vaak hopen patiënten of hun naasten een antwoord te krijgen op hun vragen wanneer ze bij de arts zitten. Het geeft mij een goed gevoel als ik deze antwoorden heb kunnen beantwoorden zodat zij met meer duidelijkheid naar huis gaan. Duidelijkheid kan een geruststelling zijn dat iemand een bepaalde aandoening gelukkig niet heeft. Maar bijvoorbeeld ook dat er helaas geen genezing meer mogelijk is. In dat geval is het belangrijk dat er voldoende ruimte is voor emoties en dat het ‘eerlijke verhaal’ wordt verteld over wat iemand te wachten staat.
De mens is meer dan zijn of haar klacht. Bij de geriatrie kijken we daarom niet alleen naar de reden waarom iemand verwezen wordt, maar vragen we ook hoe iemand de alledaagse dingen doet en hoe de sociale omgeving eruit ziet. We hebben aandacht voor behoud van zelfstandigheid en denken mee over eventuele ondersteuning in de thuissituatie. Vaak gaan we in gesprek over wensen over de gezondheid, het leven en de zorg. Dit levert doorgaans waardevolle gesprekken op en maakt het vak klinische geriatrie zo mooi!
BIG registratienummer:
19915565101