Home > Veelgestelde vragen > Afspraak in het ziekenhuis

Afspraak in het ziekenhuis

Ik heb hulp nodig bij het lezen van een folder, het invullen van een vragenlijst of het gebruik van MijnZMC.

De antwoorden op de algemene vragen over MijnZMC vindt u hier.

In het ZMC vinden wij het belangrijk dat onze zorg voor iedereen goed bereikbaar is. Maar veel mensen hebben moeite met de Nederlandse taal of vinden het lastig de weg te vinden in de digitale (zorg)wereld.

Wij zijn een samenwerking aangegaan met het Informatiepunt van De Bieb. Vanuit zes locaties in de Zaanstreek staan de collega's van De Bieb klaar om mensen gratis hulp te bieden. Bijvoorbeeld met het aanmaken van een DigiD, het installeren van een app, het lezen van een brief of het invullen van een vragenlijst. 

U kunt maandag tot en met vrijdag tussen 09:00 en 15:00 uur bellen of appen op nummer 075 6172252

Wilt u meer informatie? Klik dan hier

 

Cursus 'Digivitaler'

De Bieb van de Zaanstreek biedt de gratis cursus 'Digivitaler' aan. De cursus bestaat uit vier lessen van 2 uur. Tijdens de vier lessen ligt de nadruk op:

  • het gebruik van DigiD 
  • het veilig inloggen op en het gebruik van het portaal van het ziekenhuis, MijnZMC
  • het gebruik van de BeterDichtbij-app 

De cursus 'Digivitaler' staat in 2024 ingepland op:

  • 3/9 tot en met 24/9 in Zaandam
  • 9/9 tot en met 30/9 in Krommenie
  • 25/10 tot en met 15/11 in Zaandam
  • 31/10 tot en met 21/11 in Krommenie
  • 18/11 tot en met 09/12 in Zaandam

Wilt u meer informatie of aangeven dat u graag mee wilt doen? Klik dan hier 

Ik spreek niet goed Nederlands, kan ik een tolk krijgen?

Het is belangrijk dat u begrijpt wat er tegen u gezegd wordt en dat medewerkers weten wat u wilt zeggen. Heeft u moeite met de Nederlandse taal?

Dan raden wij u aan om iemand (geen kind jonger dan 18 jaar) mee te nemen om te tolken. Dit kan alleen als diegene het Nederlands goed beheerst en u zich vertrouwd genoeg voelt om persoonlijke zaken met deze persoon te bespreken.

Komt u alleen naar de afspraak? Geef dan zo snel mogelijk aan ons door dat u een tolk nodig heeft. Wij regelen dan een tolk voor u via de tolkentelefoon. 

Bel met ons klantcontactcentrum op nummer 075 650 1200. 

Als u dit op de dag zelf pas aangeeft dan kan het zijn dat er geen tolk beschikbaar is. Laat het ons dus zo snel mogelijk weten. 

Hoe maak ik een afspraak?

Om een afspraak te maken, heeft u altijd een verwijzing nodig van bijvoorbeeld uw huisarts om ziektekosten te kunnen declareren bij uw zorgverzekeraar. Bezoekt u een specialist in het ziekenhuis zonder verwijzing, dan krijgt u geen vergoeding van de zorgverzekeraar en krijgt u achteraf de rekening thuis gestuurd.

De huisarts stuurt de verwijzing digitaal door naar het ziekenhuis. Een medewerker van ons Klantcontactcentrum plant de afspraak voor u in. U wordt hierover gebeld of u ontvangt de afspraak per post of mail. U hoeft niet zelf te bellen.

Voor het maken van een vervolgafspraak of het verzetten van een afspraak kunt u van maandag tot en met vrijdag bellen met ons Klantcontactcentrum van 08.00 tot 16.30 uur op nummer 075 650 1200.

Bent u verhinderd?

U kunt tot 24 uur van tevoren uw afspraak kosteloos afzeggen; anders brengen we 40 euro in rekening, tenzij u een geldige reden heeft (door uw behandelaar te beoordelen). Zo kan een andere patiënt op dat tijdstip een afspraak krijgen. U kunt ons Klantcontactcentrum bellen op bovenstaand nummer.

Voor afspraken op maandag kunt u uiterlijk vrijdag bellen.

Kan ik zonder afspraak bloed laten prikken?

Uw specialist, huisarts of andere behandelaar heeft u gevraagd bloed af te laten nemen.

U kunt hiervoor, zonder afspraak, terecht bij de poli Bloedafname. De poli bevindt zich op de begane grond (Noord 0.3).

De poli Bloedafname is onderdeel van Diagnost-IQ. Dat is een modern en geavanceerd Klinisch Chemisch Laboratorium (KCL), waar analisten onderzoeken doen in bloed, urine en andere lichaamsvochten die uw huisarts, verloskundige, trombosedienst of specialist heeft aangevraagd.


Openingstijden

  • Maandag, woensdag, donderdag en vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur
  • Dinsdag van 08.00 tot 21.00 uur
  • Op feestdagen gesloten. Let op: 5 mei is ook een feestdag.

Aanmelden

U hoeft geen afspraak te maken om bloed te laten prikken of materiaal in te leveren. U moet zich wel aanmelden met een dagticket.

Heeft u al een dagticket omdat u ook een andere afspraak heeft in het ziekenhuis? Dan kunt u zich met ditzelfde dagticket aanmelden bij de aanmeldzuil van het lab.

Heeft u geen andere afspraak? Dan meldt u zich eerst met een geldig identiteitsbewijs bij de ontvangstzuil in de centrale hal. Kiest u voor de optie ‘bloedafname’. U moet deze optie ook kiezen als u iets moet inleveren.

U krijgt dan een dagticket met een routenummer en een oproepnummer.  U kunt zich dan met dit dagticket aanmelden bij de aanmeldzuil van het lab.


Polikliniek Saendelft

U kunt ook bloed laten afnemen op de polikliniek Saendelft in Assendelft. Dit kan van maandag t/m vrijdag van 8.15 tot 10.30 uur.

Bent u zenuwachtig? U mag gerust iemand meenemen. Geef ook aan als u al eens bent flauwgevallen terwijl er bloed bij u werd afgenomen. Dan kunnen we daar rekening mee houden.

Hoe kan ik een afspraak verzetten?

U kunt tot 24 uur van tevoren uw afspraak kosteloos afzeggen of verzetten; anders brengen we 40 euro in rekening, tenzij u een geldige reden heeft (door uw behandelaar te beoordelen). Zo kan een andere patiënt op dat tijdstip een afspraak krijgen.

U kunt hiervoor ons Klantcontactcentrum bellen op nummer 075 650 1200. Het Klantcontactcentrum is bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 08.00 uur tot 16.30 uur.

Voor afspraken op maandag kunt u uiterlijk vrijdag bellen.

Ik ben gebeld door het ziekenhuis, wie heeft mij gebeld?

Bent u gebeld door het nummer 075 650 2910? Dan heeft u een telefoontje gemist vanuit het Zaans Medisch Centrum. Het is bij ons niet bekend door wie u gebeld bent. Wacht daarom af tot u opnieuw gebeld wordt. U hoeft niet terug te bellen. Dit is een algemeen nummer dat wordt doorverbonden met een bandje.

Wat doe ik als ik mijn afspraak vergeten ben?

Als u uw afspraak vergeten bent, kunt u het beste contact opnemen met ons Klantcontactcentrum op nummer 075 650 1200. Het Klantcontactcentrum is bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 08.00 uur tot 16.30 uur.

Houdt u er rekening mee dat wij u 40 euro in rekening brengen als u uw afspraak vergeten bent.

Ik wil mijn afspraak afzeggen

U kunt tot 24 uur van tevoren uw afspraak kosteloos afzeggen; anders brengen we 40 euro in rekening, tenzij u een geldige reden heeft (door uw behandelaar te beoordelen). Zo kan een andere patiënt op dat tijdstip een afspraak krijgen.

Voor afspraken op maandag kunt u uiterlijk vrijdag bellen.

U kunt hiervoor ons Klantcontactcentrum bellen op nummer 075 650 1200. Het Klantcontactcentrum is bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 08.00 uur tot 16.30 uur. 

Heeft u meerdere afspraken? Bijvoorbeeld eerst een onderzoek en een week later een afspraak bij de arts om de uitslag te bespreken? Vergeet dan niet beide afspraken af te zeggen als u niet op het onderzoek kunt komen. 

Waar moet ik mij melden als ik een afspraak heb?

Als u ons ziekenhuis binnenkomt, staan in de centrale hal een aantal ontvangstzuilen. Hier kunt u zich registreren met uw paspoort, id-kaart of rijbewijs. Onze vrijwilligers kunnen u hierbij helpen. U krijgt een dagticket. Op dit ticket staat waar u die dag een afspraak heeft en waar de polikliniek zich bevindt. Bewaar het ticket daarom goed.

Komt u voor de eerste keer in ons ziekenhuis? Dan meldt u zich bij de informatiebalie in de centrale hal. De medewerkers van de informatiebalie maken uw inschrijving dan compleet en printen uw dagticket uit. 

Als u uw dagticket heeft, scant u deze bij de aanmeldzuil die bij de ingang van de polikliniek staat. Uw hulpverlener weet dan dat u in de wachtkamer bent en dat u kunt worden opgeroepen voor de afspraak. 

Op uw dagticket staat een nummer. Dit nummer verschijnt op het oproepscherm als u aan de beurt bent. Achter uw nummer staat in welke spreekkamer u moet zijn. 

 

Gewijzigde openingstijden feestdagen

Op feestdagen gelden er gewijzigde openingstijden in ons ziekenhuis. Op deze dagen is ons Klantcontactcentrum gesloten. Dit geldt ook voor onze poliklinieken, de röntgenafdeling en het laboratorium.

Dit betekent dat u op deze dagen geen bloed kunt laten prikken en geen röntgenfoto’s kunt laten maken. Dit geldt ook voor onze locatie in Assendelft.

Onze Spoedeisende Hulp is zoals altijd 24 uur per dag geopend.

De bezoekuren tijdens feestdagen zijn volgens het weekendrooster. Klik hier voor meer informatie over de bezoekuren.

 

In 2024 geldt dit voor onderstaande data:

  • Nieuwjaar: maandag 1 januari 2024

  • Pasen: zondag 31 maart & maandag 1 april 2024

  • Koningsdag: zaterdag 27 april 2024

  • Bevrijdingsdag: zondag 5 mei 2024

  • Hemelvaartsdag: donderdag 9 mei 2024

  • Pinksteren: zondag 19 en maandag 20 mei 2024

  • Kerst: woensdag 25 & donderdag 26 december 2024

  • Nieuwjaarsdag: woensdag 1 januari 2025

 

Hoe kan ik appen via BeterDichtbij?

Het Zaans Medisch Centrum maakt gebruik van BeterDichtbij. Een app waarmee u direct contact heeft met uw eigen arts of andere zorgverlener.

Hier leest u meer over de BeterDichtbij app.

Bezoekadres

Koningin Julianaplein 58
1502 DV Zaandam

Bezoektijden

16.00 - 19.30 uur (gehele week)
11.00 - 12.00 uur (alleen weekend)

© 2024 Zaans Medisch Centrum  - alle rechten voorbehouden | Privacy statement | Cookie verklaring | Responsible disclosure