Home > Veelgestelde vragen > Inloggen en registreren

Inloggen en registreren

Ik krijg een foutmelding, wat moet ik doen?

U kunt eerst de volgende zaken controleren: 

U heeft alleen toegang tot MijnZMC als u patiënt bent in het Zaans Medisch Centrum en al een keer in het ziekenhuis bent geweest voor een afspraak of behandeling.

Er is iets met uw DigiD. Ga dan naar www.digid.nl voor meer informatie. 

Om in te loggen met uw DigiD moet u gebruik maken van een browser die door DigiD wordt ondersteund zoals Firefox, Chrome, Safari of Edge. Mogelijk voldoet uw browser en/of besturingssysteem niet aan de nieuwste minimale eisen om in te loggen met DigiD. Het kan zijn dat u uw computer moet upgraden.

We raden u aan Microsoft Edge te gebruiken. Werkt al het bovenstaande niet?

 

Krijgt u de volgende foutmelding te zien?

Klik dan op home. 

Als het goed is, kunt u daarna gewoon inloggen of weer verder werken in het portaal. Dit is niet hoe het portaal hoort te werken maar voor nu een tijdelijke oplossing. Wij zijn hard bezig ervoor te zorgen dat u deze foutmelding niet meer te zien krijgt.

Dank voor uw begrip. 

 

Waarom wordt gevraagd of ik toestemming wil geven voor het delen van mijn medische gegevens tussen zorginstellingen?

Bij uw medische zorg kunnen ook andere zorgverleners betrokken zijn. U kunt denken aan uw huisarts, apotheek, een ander ziekenhuis of bijvoorbeeld het verpleeghuis.

We willen graag dat ook zij uw medische gegevens kunnen bekijken, omdat ze:

  • u dan snel en goed kunnen helpen, ook ’s avonds of in het weekend.
  • u dan niet steeds dezelfde vragen hoeven te stellen of dezelfde onderzoeken hoeven te doen.

Hiervoor hebben wij uw toestemming nodig. Log in op MijnZMC, ga naar ‘Mijn gegevens’ en klik op ‘Toestemmingen’.

Hoe log ik in op MijnZMC?

U kunt door hier te klikken op het startscherm komen. Op het startscherm krijgt u een inlogscherm te zien.

Er staan twee manieren om in te loggen:

  • Met DigiD: hiermee komt u in uw eigen medische dossier.
  • Met DigiD Machtigen: hiermee komt u in het medische dossier van de persoon voor wie u gemachtigd bent. 

Als patiënt van het Zaans Medisch Centrum heeft u een medisch dossier. In het dossier staan alle medische gegevens. Kort gezegd is dat alles wat wij hebben gemeten, gevraagd en vastgesteld tijdens de behandeling. MijnZMC is het online patiëntenportaal voor patiënten van het Zaans Medisch Centrum. Hiermee heeft u altijd en overal op een veilige manier toegang tot uw medisch dossier.

Wat moet ik doen als ik geen DigiD heb of mijn DigiD ben vergeten?

U kunt een (nieuwe) DigiD aanvragen via www.digid.nl

Ik heb wel DigiD, maar niet met sms-functie of de DigiD-app. Kan ik wel inloggen?

Nee, u kunt dan niet inloggen. Lees op deze pagina hoe u de sms-functie of de DigiD-app kunt gebruiken.

Wat heb ik nodig om MijnZMC te gebruiken?

Om in te kunnen loggen heeft u een computer, tablet of telefoon met toegang tot internet nodig. Daarnaast heeft u DigiD met sms-functie of de DigiD-app nodig.

Ik heb problemen met inloggen. Wat kan ik doen?

U kunt eerst de volgende zaken controleren: 

  • U heeft alleen toegang tot MijnZMC als u patiënt bent in het Zaans Medisch Centrum en al een keer in het ziekenhuis bent geweest voor een afspraak of behandeling.
  • Er is iets met uw DigiD. Ga dan naar www.digid.nl voor meer informatie. 
  • Om in te loggen met uw DigiD moet u gebruik maken van een browser die door DigiD wordt ondersteund zoals Firefox, Chrome, Safari of Edge. Mogelijk voldoet uw browser en/of besturingssysteem niet aan de nieuwste minimale eisen om in te loggen met DigiD. Het kan zijn dat u uw computer moet upgraden.
  • We raden u aan Microsoft Edge te gebruiken.

 

Krijgt u de volgende foutmelding te zien?​

Klik dan op home

Als het goed is, kunt u daarna gewoon inloggen of weer verder werken in het portaal. Dit is niet hoe het portaal hoort te werken maar voor nu een tijdelijke oplossing. Wij zijn hard bezig ervoor te zorgen dat u deze foutmelding niet meer te zien krijgt.

Dank voor uw begrip. 

Waarom moet ik inloggen met DigiD?

U hebt alleen toegang tot uw medisch dossier wanneer u inlogt via DigiD met sms-controle of de DigiD-app.

Op deze manier zorgen wij ervoor dat uw gegevens goed beveiligd zijn en dat uw privacy niet in het gevaar komt. De extra controle is om te verifiëren dat de juiste persoon toegang krijgt tot de gegevens. Dit is wettelijk zo geregeld.

Hoe kan ik uitloggen?

Klik op de knop 'Uitloggen' rechts bovenin het scherm. 

Ik wil inloggen voor iemand anders, kan dat?

Toegang tot MijnZMC 

Soms is het handig of nodig dat u toegang krijgt tot MijnZMC van bijvoorbeeld uw kind, een ouder of iemand anders die u (tijdelijk) bijstaat. U kunt ook iemand anders toestemming geven. Dit noemen we een machtiging. 

Op deze pagina leest u hoe u een machtiging aanvraagt en hoe u inlogt in MijnZMC als iemand anders u gemachtigd heeft.

 

Hoe vraagt u een machtiging aan voor MijnZMC?

U kunt een machtiging aanvragen via 'DigiD Machtigen'. Met DigiD Machtigen kunt u iemand helpen met het regelen van zaken met de overheid. Wanneer u toestemming krijgt van iemand anders (u bent dan gemachtigd) kunt u veilig met uw eigen DigiD inloggen. U heeft de DigiD van iemand anders dan niet nodig.

  • Ga naar de website van DigiD Machtigen.
  • Als u gemachtigd wilt worden voor MijnZMC van iemand anders, klikt u op ‘Gemachtigd worden’.
  • Als u iemand anders wilt machtigen voor inzage in uw dossier, klikt u op ‘Iemand machtigen’.
  • Zoek vervolgens naar ‘Zaans Medisch Centrum’ en volg de verdere instructies op de website van DigiD Machtigen.

 

Hoe logt u in als iemand u gemachtigd heeft?

 

Machtiging aangevraagd via DigiD

Nadat u de machtiging heeft geregeld via DigiD Machtigen, logt u in met uw eigen DigiD. Daarna kunt u het medisch dossier van de persoon die u gemachtigd heeft openen.

  • Ga naar MijnZMC.
  • Kies voor de inlogmethode ‘DigiD Machtigen’.
  • Log in met uw eigen DigiD.
  • Na het inloggen ziet u een keuzescherm waar u de persoon voor wie u gemachtigd bent kunt selecteren.
  • Bent u zelf ook patiënt bij het Zaans Medisch Centrum en wilt u inloggen in uw eigen omgeving?
    • Log dan eerst uit in het dossier van de persoon voor wie u gemachtigd bent.
    • U komt dan weer terug bij het inlogscherm.
    • Kies hier voor ‘DigiD’ om in te loggen in uw eigen dossier.

 

Machtiging aangevraagd via MijnZMC

Heeft u de machtiging al vóór 21 juni aangevraagd via het Zaans Medisch Centrum en niet via DigiD Machtigen? Dan logt u in op dezelfde manier als u gewend bent.

 

Wat kunt u zien als iemand u gemachtigd heeft? 

Als iemand u gemachtigd heeft, kunt u alles zien en doen wat u in uw eigen MijnZMC ook kunt zien en doen.

 

Hoe kunt u een machtiging via DigiD laten intrekken?

Wilt u dat een ander niet langer toegang heeft tot uw MijnZMC?

 

Machtiging aangevraagd via DigiD machtigen

  • Ga naar DigiD Machtigen en kies voor ‘Mijn machtigingen’.
  • Log hier in met uw eigen DigiD.
  • Kies de machtiging die u wilt stopzetten.
  • Kies ‘Machtiging intrekken’.

 

Machtiging al eerder persoonlijk aangevraagd via ons medisch archief.

  • U kunt de machtiging alleen intrekken door een afspraak te maken via ons medisch archief. De ander hoeft daar niet bij aanwezig te zijn.

 

Bijzonderheden:

  • Wilt u bij uw kind onder de 12 jaar de machtiging van de andere ouder/verzorger laten intrekken? Neem dan de beschikking van de rechtbank mee, waaruit blijkt dat deze geen ouderlijk gezag meer heeft. Uw kind hoeft hier niet bij te zijn.
  • Een tiener tussen de 12 en 16 jaar kan een machtiging laten intrekken via het medisch archief.
  • Een specialist kan een machtiging laten intrekken wanneer er twijfels zijn over de toerekeningsvatbaarheid van de patiënt of als de specialist het gevoel heeft dat iemand de machtiging onder druk heeft verleend.
  • Wanneer de patiënt komt te overlijden, blijft de gemachtigde persoon toegang houden tot de gegevens in MijnZMC.

Neem in alle gevallen een geldig identiteitsbewijs mee.

 

Heeft u vragen over DigiD Machtigen?

Bekijk de veelgestelde vragen op de website van DigiD Machtigen of neem contact op met de DigiD helpdesk.

 

Bezoekadres

Koningin Julianaplein 58
1502 DV Zaandam

Bezoektijden

16.00 - 19.30 uur (gehele week)
11.00 - 12.00 uur (alleen weekend)

© 2024 Zaans Medisch Centrum  - alle rechten voorbehouden | Privacy statement | Cookie verklaring | Responsible disclosure