Het Zaans Medisch Centrum voert regelmatig onderzoeken uit om te weten te komen hoe patiënten en bezoekers de zorg en behandeling ervaren.
Wij voeren zelf onderzoek uit met behulp van eigen vragenlijsten en laten onderzoek uitvoeren door onafhankelijke instanties, zoals Zorgkaart Nederland. Ook de ziekenhuischeck geeft een mooie weergave van onze patiëntenervaringen.
Op basis van suggesties van patiënten en bezoekers en in overleg met de cliëntenraad zijn acties ingezet op het gebied van:
Zorgkaart Nederland is de grootste ervaringssite voor de Nederlandse gezondheidszorg. Op ZorgkaartNederland delen mensen hun ervaringen met de zorg. De website biedt informatie om te kunnen kiezen voor een zorgverlener die het beste past bij uw wensen. ZorgkaartNederland is een website van Patiëntenfederatie Nederland.
Wij zijn erg trots dat wij afgelopen jaar (2020) een plek in de top-10 van best gewaardeerde ziekenhuizen hebben bemachtigd!
Wij zetten, aanvullend op de landelijke vragenlijsten, ook zelf onderzoeken in om tevredenheid en beleving van patiënten te meten. Er wordt gebruik gemaakt van de zogenaamde NVZ vragenlijsten (van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen).
Doel
Met behulp van het PTO kunnen afdelingen periodiek zelfstandig onderzoek doen naar de beleving en de tevredenheid van patiënten. Doordat resultaten en suggesties van patiënten direct inzichtelijk zijn, is het mogelijk hierop snel te reageren en verbeteracties in te zetten. Wij streven ernaar om minimaal 1 x keer per jaar een onderzoek naar klantbeleving te organiseren voor elke afdeling.
Resultaten