Voor COPD-patiënten is er niets erger dan een longaanval. Bij zo’n aanval krijgen zij opeens last van hoesten, benauwdheid en slijm. Soms zorgt dat zelfs voor opname in het ziekenhuis. Het COPD-team van het Zaans Medisch Centrum spant zich in om (her)opnames door longaanvallen te voorkomen. De nieuwe Luscii-app bij COPD helpt daarbij. Patiënten beantwoorden vragen, zodat verpleegkundig specialist Linda Brandjes en longverpleegkundige Carla van der Spek hen goed in de gaten kunnen houden.
Hoe hoog is de ziektelast door COPD voor de patiënt? Heeft de patiënt angst of psychische klachten? En hoe gaat het met het gewicht? Het zijn slechts enkele vragen die patiënten minimaal eens per maand via de app beantwoorden. Patiënten die met een longaanval in het ziekenhuis hebben gelegen, doen dat eens per week.
Heropname voorkomen
Linda Brandjes legt uit: “Door de resultaten met elkaar te vergelijken zien we of er sprake is van een stabiele of instabiele situatie. Gaat het niet goed, dan kunnen we ingrijpen. De longverpleegkundige kan dan bijvoorbeeld aangeven dat de patiënt speciale medicijnen mag gebruiken. Vaak kunnen we daarmee een zeer belastende (her)opname voorkomen.”
Linda, haar collega-longverpleegkundige en de longartsen hebben bewust gekozen voor een voorzichtige introductie van de app. “We hebben gekeken welke COPD-patiënten onze hulp het meest frequent inroepen. Deze patiënten hebben we gevraagd om met de app mee te doen. De meeste doen dat graag. Stapje voor stapje nodigen we nieuwe patiënten uit om ook met de app te werken.”
Goed beeld van COPD-patiënt
Brandjes is blij met de eerste inzichten die de app oplevert: “De app geeft ons een goed beeld van hoe het echt met de COPD-patiënt gaat. Het komt voor dat iemand bij ons op de poli optimistisch is over hoe het gaat met de gezondheid, terwijl de app een ander beeld geeft. Zo bleek iemand heel veel angst te hebben voor het slapengaan. Samen met de huisarts en thuiszorg kijken we dan wat we kunnen doen om die angst te verminderen.”
Linda is tevreden over hoe het tot nu toe met de app gaat. “Als de inzet van de app goed blijft lopen, kunnen we in de toekomst de vaste controleafspraken bij de longarts misschien vervangen door afspraken op afroep. We zien nu al een groep patiënten die heel goed weten wat ze nodig hebben. Via de app houden we hen goed in beeld, zodat we ondersteuning kunnen bieden op de momenten dat het ertoe doet. Hen hoeven we niet te belasten met iedere keer belafspraken.”
Meer op de app, minder op de poli?
“Kiezen we straks voor afspraken op afroep, dan scheelt hen dat ook onnodige bezoekjes aan het ziekenhuis. Zo zorgen we voor de juiste zorg op het juiste moment op de juiste locatie. Voor ons team met verpleegkundig specialisten en longartsen betekent het gebruik van de app dat we dan weer andere mensen kunnen helpen. En dat doen we natuurlijk graag.”