Huidproducten kunnen schadelijk zijn voor jonge meiden.
Het afgelopen weekend was er media-aandacht voor jonge meiden (8-16 jaar) die veel huidproducten gebruiken. Kirsten Vogelaar, dermatoloog in het Zaans Medisch Centrum werd daarover geïnterviewd. Ze waarschuwt voor het gebruik van verschillende producten op de jonge huid: “Als het fout gaat, dan komen ze bij mij.”
TikTok
De Nederlandse vereniging voor dermatologen en venereologie (NVDV) ziet de negatieve trend vanuit de Verenigde Staten via TikTok naar Nederland overwaaien. Kirsten: “Het zijn jonge meiden van acht of elf jaar met miljoenen volgers die producten gebruiken die schadelijk zijn voor de jonge huid. De jonge huid heeft eigenlijk niks extra’s nodig. Tot twintig jaar kun je heel prima af met een milde face wash en wat dag- of nachtcrème als ze iets willen smeren. Belangrijk is ook om zonnebrand niet te vergeten in het voorjaar en de zomer. Gebruik producten met zo min mogelijk toegevoegde stoffen waar je (allergisch) op kunt reageren. Wat je in die filmpjes ziet, dat is echt niet goed.”
De jonge influencers maken filmpjes, terwijl ze de ‘Korean skin care routine’ volgen. Dat zijn tien stappen die moeten leiden tot een schone en goed verzorgde huid. “En dat is echt veel teveel van het goede voor de jonge huid,” zegt Kirsten. “Er worden exfolianten, serums, oliën en maskers gebruikt. In sommige producten zitten zuren die de huid juist schaden. Ze zorgen voor vlekken, puistjes of een allergische reactie en dan komen ze via de huisarts bij mij.”
Honderden euro’s
“En als het mis gaat, dan kan het ook goed mis gaan,“ legt Kirsten uit. “Je kan er echt vervelende klachten aan overhouden, zoals irritatie, eczeem of een contactallergie. Het gevolg is dat je alle producten die je hebt aangeschaft, vaak voor honderden euro’s, allemaal kan weggooien. De huid kan dan alleen nog maar hele zachte producten aan voor de verzorging. Het is dus niet alleen zonde van het geld, maar het gebruik van die producten kan een effect opleveren waar je de rest van je leven de gevolgen van draagt.”
De grote verleiding
Maar blijkbaar is de verleiding toch heel groot, want zelfs haar eigen dochters komen wel eens met vragen thuis. Kirsten: “natuurlijk praat ik met mijn dochters (van acht en elf jaar) over wat wel en niet werkt en dat ze niet mee hoeven te gaan met deze trend. Ze snappen dat influencers geld krijgen om mensen bepaalde producten te laten kopen. Maar er wordt zoveel over gepraat en die influencers zetten het zo overtuigend neer. Ik merk echt dat het leeft onder de meiden op school en op de hockeyclub. Dus ik begrijp heel goed dat er ouders zijn die denken ‘baat het niet, dan schaadt het niet’, maar die vlieger gaat in dit geval dus echt niet op. Wees alert en blijf er over praten. Het is goed om extra aandacht aan je huid te geven, als je start met het dragen van make-up. Maar milde reiniging en een lichte voedende crème is voor deze meiden echt meer dan genoeg.”